به نظرم به طور خلاصه می توان پدیده نزول قران را به چند دلیل توضیح داد. به نظرم یکی از دلایل اصلی آن را بایستی پاسخ به سوالات ذهنی و نگرانی های پیامبر اسلام -ص- بیان کرد. در قرآن موارد زیادی عنوان شده که تلاش دارد آدمی را از دام نگرانی ها و دلواپسی ها آزاد سازد و برای او ارامش و امن پدید اورد. پر بیراه نیست تگر بگوئیم انسان در تمامی مراحل زندگی، نگران وضعیت پیش رو و سرنوشت خود است. آدمی در هر موقعیتی که باشد باز هم نگرانی ها وی را رها نمی سازند. ترس، دلهره و اضطراب عناصر جدانشدنی آدمی به نظر می رسند اما قرآن به تکرار از رفع نگرانی ها سخن می گوید:
-در حقیقت کسانى که [به اسلام] ایمان آورده و کسانى که یهودى شدهاند و ترسایان و صابئان هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد (62)

-آرى هر کس که خود را با تمام وجود به خدا تسلیم کند و نیکوکار باشد پس مزد وى پیش پروردگار اوست و بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد (112)

-محققا کسانى که گفتند پروردگار ما خداستسپس ایستادگى کردند بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد (13)

و البته بسیاری مثال دیگر که نوید رفع حزن و نگرانی ها را می دهند. فراموش نکنیم که قرآن صراحتا پیامد ایمان به خدا را، آرامش قلبی عنوان می کند ایمانی که بسته به شدت و ضعف آن برای شخص ایمان آورنده منادی آرامش و امنیت است.